Monday, July 28, 2008

Nu har jag ändrat mitt liv totalt























Sanna Bråding efter ätstörningar, ångest och knark: Jag ska få vård

Sanna Brådings ätstörningar har kommit tillbaka.

Hon har förlorat sitt jobb och dömts till fängelse.

Drogerna har kostat henne allt.

– Vi stöttar Sanna så gott vi kan, säger hennes pappa.

Sanna Bråding har varit en av våra mest hyllade programledare med en årsinkomst på nästan en miljon. Nu får hon kämpa för att kunna betala hyran – karriären har kraschat.

Sanna var bara 15 år när hon fick rollen som Tanja i TV 4:s såpa ”Tre kronor”. Över en natt blev hon känd. Tempot var högt och hon ställde höga krav på sig själv.

”Jag mådde skitdåligt”

Hon led av ätstörningar som bara blev allt värre.

– Jag mådde skitdåligt ett tag och blev inåtvänd. En del kompisar ville inte gå ut på stan med mig eftersom jag blev igenkänd hela tiden, har hon sagt till Aftonbladet.

Under flera år åt hon knappt någonting, hon tränade hårt och blev smalare och smalare. Hon försökte få kontroll över något i sitt kaotiska liv.

Till slut gick Sanna Bråding med på att få behandling och blev bättre. Karriären fortsatte uppåt och Sanna jobbade allt hårdare.

– Hon är en arbetsmyra som inte vill göra något halvdant. Karriären betyder nog mest för henne, säger vännen och förre chefen på P3 Star, Anders Olsson.

1997 spelade hon återigen Tanja i ”Reine och Mimmi i fjällen”, hon fick senare rollen som Kajsa i Icas reklamfilmer, ledde ”Sommartoppen” och hade en av huvudrollerna i Lukas Moodyssons omtalade ”Ett hål i mitt hjärta”. På senare år har hon varit programledare både för ”Idol” och ”Grammisgalan”. Hon tjänade upp till 800 000 kronor per år och syntes ofta ute på Stockholms inneklubbar där hon umgicks med kändisar och jetsetare.

”Jag fick kokain av vänner”

Men bakom den glamourösa ytan var Sanna Bråding på väg ner i ett djupt hål.

Ätstörningarna kom tillbaka. Hon fick panikångest och vågade inte vara ensam. I september 2006 tog hon kokain för första gången.

– Jag blev bjuden av en person i samband med en fest. I början fick jag kokain av vänner, har hon sagt i förhör.

Under rättegången berättade Sanna Bråding om hur hon brukade ha fester i sin lägenhet. Ibland tog gästerna kokain, liksom hon själv och pojkvännen.

På en spegel i lägenheten hittades spår av kokain.

Hon vet inte hur mycket pengar hon lagt ner på knark.

– Det är inte ovanligt med droger i hennes bransch. Det är mer regel än undantag, säger Sannas pappa.

– Det där är en hård värld, men det är inte bara därför. Artister är konstnärstyper, det är känsliga människor. Känsliga människor drabbas lättare av såna här saker. Den där världen är inte en dans på rosor.

– Alla kan ha problem, att ha problem är inte ett brott.

I höstas försökte Sanna Bråding sluta med drogerna. Panikattackerna upphörde. Några månader senare, i våras, fick hon ett återfall.

”Briljant programledare”

När polisen grep Sanna Bråding i april, tio månader efter att polisen filmat programledaren när hon köpte nio gram kokain, var hon påverkad av både amfetamin och kokain. I hennes dagbok, som polisen tog i beslag, fanns anteckningar om knarkaffärer.

Efter gripandet kom ätstörningarna tillbaka, berättade Sanna själv i rätten.

Samtidigt förlorade hon sitt jobb på programmet ”P 3 Star”.

– Sanna är en briljant programledare, men det är inte lämpligt att hon jobbar så länge hon avtjänar ett sådant här straff . Och hon är under den tiden definitivt inte lämplig att jobba som ungdomsprogramledare där hon är ett föredöme för många unga, säger Anders Olsson, som producerade programmet när Sanna ledde det.

Kan hon någonsin återvända?

– Jag hoppas inte att det här ska behöva påverka henne hela livet utan att hon ska kunna komma tillbaka. Hon är ju inte en sämre programledare på grund av det här. Ingenting av det hon gjort innan är ju mindre värt nu.

Svårt att betala hyran

Sanna Brådings ekonomi har slagits sönder efter knarkskandalen. Under rättegången berättade hon för Aftonbladet hur hon försöker klara hyran.

Men att hon ändå är tacksam för att hon åkte dit.

– Det var nog det uppvaknande jag behövde. Nu har jag ändrat mitt liv totalt och nu ska jag få vård.

Under den kaotiska tiden efter gripandet har Sanna Bråding varit nära sin familj som försöker hjälpa henne att ta sig vidare.

– Vi stöttar Sanna så gott vi kan, säger pappan.

– Det är viktigt att det här tas upp, för att varna folk. I så fall kanske det här kan få med sig något positivt, om det som hänt får folk att reflektera och tänka efter mer.

2 comments:

Anonymous said...

Vad är du för psycho som driver den här bloggen? MVH Clara

Kamarila said...

Vi vill inte höra om dig mer. Vi kan din visa nu. Det kvittar vilken tidning som man öppnar så finns din nuna där! Du gör dig bara löjlig!

free hit counter code