Sunday, May 18, 2008

Sanna Bråding fyller år

Sanna Bråding låter sig inte stoppas. Trots att hon på lördag bara fyller 25 har hon hunnit med mer än genomsnittsmedborgaren. Hon har haft ett flera år långt engagemang i såpan "Tre kronor", synts i tre olika filmprodukioner och sedan några år hörs hon även i radion som programledare. Dessutom har hon provat på lite mer "vanliga jobb". Ett tag arbetade hon på fem ställen. Samtidigt.

Om man redan haft sina åldersnojor och årsringarna inte är fler än 25 kan man kosta på sig att älska sina födelsedagar och fira därefter, tycker hon.
— På lördag ska jag först gå ut och äta med mina 15 närmaste kompisar. Sedan ska vi festa loss. På söndag firar jag i lite mindre och lugnare skala med min familj. Senare i vår, när min pojkvän fyller 30, ska vi ha ett jätteparty tillsammans också. Det ska bli såååå kul!

Det sprudlar om Sanna Bråding — ett av svensk films hetaste unga löften just nu. Hon är full av förväntningar. Inte bara inför den instundande 25-årsdagen, utan också inför biopremiären den 18 mars på debuterande regissören Maria Esséns långfilm "Som man bäddar" där hon medverkar i en annorlunda roll:
— Jag gör en riktig rockbrud. Spelar trummor i ett rockband där bland annat Alexander Skarsgård ingår. Det är ingen karaktär man gjort innan, precis, och jag fick ta trumlektioner. Men det var väldigt häftigt och det ska bli kul att se vad det blivit av det hela.
Filmen blir den tredje i karriären för Sanna Bråding. För den stora tv-publiken kanske mest känd som den odrägliga Tanja i såpan "Tre Kronor" där hon medverkade i stort sett hela serien från 1995 till 1999. Och senare följde upp med rollen som den kaxiga AD-tjejen Siri i den mera finstämt televiserade dramaserien "Skeppsholmen".

Det stora genombrottet kom dock i höstas när Sanna Bråding i begreppets alla bemärkelser vek ut sig på biodukarna i Lukas Moodyssons senaste och omtalade film — "Ett hål i mitt hjärta".
Att gestalta den frustrerade porrfilmsaktrisen Tess i all hennes utsatta nakenhet krävde onekligen ett stort mod. Men Sanna tvekade aldrig:
— Jag älskade att göra den rollen och jag är stolt över att vara med i filmen.
Hon var sex år när hon teaterdebuterade i en amatöruppsättning.
— Det var så roligt att stå på en scen att jag bestämde mig direkt för att skådespelerska skulle jag bli när jag blev stor, berättar Sanna.
Även om vägen mot målet knappast kan betecknas som spikrak har hon hållit fast vid föresatsen. Uppväxt i stockholmsförorten Orminge, blev teater ett självklart linjeval på gymnasiet. Ett par skolår återstod när den 15-åriga Sanna gick på audition för tv-såpan "Tre Kronor" och fick rollen som Tanja. När såpan var slut var dock gymnasiet avklarat. Den vordna såpastjärnan var då fortfarande inriktad på en framtida skådespelarkarriär. Men så var det detta med alla kompisar som redan hade testat en mängd olika jobb när hon bara provat ett enda. Och var det verkligen skådespeleri hon ville ägna sig åt?
Svaret på frågan söktes under en nästan två år lång, hektisk testperiod. Som mest jobbade hon sju dagar i veckan och hade fem jobb igång samtidigt. Bland annat satt hon i kassan på en snabbmatsrestaurang, satte degar på ett bageri, serverade på ett kafé, arbetade inom vården och jobbade som aerobicsinstruktör samtidigt som hon utbildade sig till barngympalärare.
Icas nya tv-reklamsatsning där produktutbudet smygs in i ständigt nya komiska sketcher, återförde Sanna Bråding till tv-rutan. Och när först produktionsbolaget för "Skeppsholmen" och sedan Lukas Moodysson hörde av sig visste hon att hon var inne på rätt spår.
Fast det ena goda behöver ju inte utesluta det andra. När Sveriges Radio ringde och undrade om Sanna ville prova på jobbet som programledare i P3 måste hon förstås också testa detta. Debuten med programmet "Ketchup Fanclub" hösten 2003 följdes bland annat av "Sommartoppen" sommaren 2004.

I dag, som alla P3-lyssnare vet, livar Sanna Bråding upp P3-etern om lördagseftermiddagarna med sitt energiska programledarskap för "P3 Star". Om detta tycker hon:
— Det är jätteroligt. Radion är ett perfekt komplement till film och tv som jag bara måste göra för att få utlopp för allting jag har inom mig. Men i motsats till att spela en roll så kan jag vara mig själv i radion och det är skönt.
Just nu är hon även i färd med att dubba en film för SVT:
— Det är hur roligt som helst. Man får utlopp för mycket agerande i det också.
Sanna Bråding är uppriktigt glad — och tacksam — för att hon fått chansen att göra så många olika och roliga saker.
— Hoppas bara det håller i sig, säger hon med ett litet skratt. Jag vet vid det här laget att det är skådespeleri jag vill hålla på med. Men för att utvecklas som skådespelare skulle jag jättegärna vilja börja jobba med scenteater nu. Och när det gäller film hoppas jag få fortsätta att göra så många skiftande karaktärer som det bara är möjligt i framtiden.
Men, för att inte de tidigare yrkeserfarenheterna ska gå förlorade:
— Skulle jag gärna arbeta extra inom vården också. Det trivdes jag väldigt bra med. Och när jag tränat upp mig lite mera — också börja jobba som aerobicsinstruktör igen. Det vore skitkul, tycker den blivande 25-åringen.
Monica Frime/TT Spektra

No comments:

free hit counter code